Trànsit de mercuri 2016
El proper dilluns dia 9 de maig es produirà un trànsit del planeta mercuri. Podrem seguir aquest fenomen des del local de l’agrupació astronòmica, que romandrà oberta al públic durant tota la durada del mateix (de 13:00 a 20:30 aprox.). Us convidem a acompanyar-nos!
Simulació del trànsit de Mercuri on es poden comparar les mides aparents del disc del planeta i el solar. Font: OSAE
Què és un trànsit?
Un trànsit no és res més que el pas d’un astre per davant del Sol. De fet, un eclipsi solar no és res més que un trànsit de la Lluna. Per observar com un astre passa per davant del Sol -un trànsit- cal que aquest tingui una òrbita més propera al Sol que la Terra; per tant, des del nostre planeta només podem observar els trànsits de Mercuri i Venus.
A la imatge de l’esquerra es mostra una simulació del trànsit prenent coma a referència el zenit (tal i com ho veuriem fent ús d’una muntura altazimutal). A la imatge de la dreta es veu el recorregut que fa realment mercuri, prenent com a referència l’equador del sol (així ho veuríem amb una muntura equatorial). Font: OSAE
Què podem observar durant un trànsit?
Durant un trànsit existeixen quatre moments destacables, que coincideixen amb el contacte del disc del planeta amb el del Sol:
Primer contacte (C I) : En aquest moment el disc del planeta comença a tocar el del Sol. Evidentment, no és un contacte real, sinó fruit de la perspectiva. Mercuri trigarà 3 minuts en estar totalment dins del disc solar.
Segon contacte (C II) : És el primer moment en què el planeta es veu totalment dins del disc Solar; les seves vores es toquen tangencialment.
Contacte màxim: En aquest moment el disc de Mercuri estarà en el seu punt més proper al centre del disc solar.
Tercer contacte (C III): El tercer contacte és equivalent al segon. El disc de Mercuri serà tangent -tocarà- el disc solar per la part interior. Durant 3 minuts el disc de Mercuri estarà creuant la vora del disc Solar
Quart contacte (C IV): En aquest moment el disc del planeta farà contacte amb el disc solar per darrera vegada i el disc de Mercuri en sortirà completament. El trànsit acabarà en aquest moment i ja no podrem observar el planeta degut a la llum del Sol.
Contactes dels discs de Mercuri i el Sol. Font: Exploratorium
Per últim cal recordar que mai no s’ha de mirar el Sol directament i sense mecanismes de protecció homologats a tal efecte.
1 Response
[…] Entrada compartida per AGRUPACIO ASTRONOMICA DE TERRASSA […]